برگزاری نگاه شخصی و بازدید مدیرکل هنرهای تجسمی از پنجمین همایش 10 روز با عکاسان

نگاه شخصی نهمین روز پنجمین همایش 10 روز با عکاسان با حضور تعداد زیادی از هنرمندان و هنردوستان، مجید ملانوروزی؛ مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، مسعود زنده روح کرمانی؛ رییس هیات مدیره ی انجمن عکاسان ایران و عکاسان در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مدیرکل هنرهای تجسمی از نمایشگاه های پنجمین همایش 10 روز با عکاسان در گالری های خانه هنرمندان ایران آثار انجمن های عکاسان ایران، عکاسی میراث فرهنگی، عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران، عکاسان سینمای ایران، عکاسان خانه  تئاتر، عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و انجمن عکاسان نگاه دیدن کرد و در بخش نگاه شخصی این همایش حضور یافت.
در این بخش، ابتدا غزاله غضنفری مجموعه ای از عکس های سال 85 خود را در قالب آثار موبایلی به نمایش گذاشت و پس از آن آثار ادوار دیگرش رانیز نشان داد.

غضنفری با تاکید بر فضای ذهنی و پیگیری سوژه در عکاسی خود و شکل گیری زوایای مشخص در نگاه عکاسی گفت: ورود به فضای ادیت نیز از عواملی برای ارائه ی بهتر فضای ذهنی ام بوده است. 
غضنفری گرایش به فتومونتاژ و تاثیرپذیری از سورئالیسم را عامل شکل گیری مجموعه ی دیگری از آثارش خواند و در همین راستا آثار مجموعه هایی با مضمون رئالیسم جادویی و عناوین "زن و مرغابی" و "درخت و دیوار" را به نمایش گذاشت.
وی همچنین با اشاره به ادبیات و کتاب صدسال تنهایی گابریل گارسیا مارکز از فضای بین واقعیت و تخیل که دست مایه ی بسیاری از آثارش شده است، سخن گفت.


انتقال حس نقاشی به عکاسی
رومین محتشم در ادامه برنامه ی نگاه شخصی ابتدا به تاثیرگذاری جهان نقش و رنگ بر فعالیت های عکاسی خود گفت و نخستین مجموعه  عکس هایش را نمایش داد.
مجموعه ی مستند گونه با عنوان "آوارگان عراقی" پس از نمایش آثار دهه ی هفتاد او به نمایش درآمد و در ادامه عکس های استیج(چیدمان) نمایش داده شد و در ادامه با اشاره به مجموعه ی "واقعیت تو تمام است" گفت: نگاه من به عکاسی در این مجموعه نگاهی متعلق به دوران نسل دوم عکاسی ایران در دهه 60 و تا اندازه ای دهه 70 است که به دلیل جنگ و خبرهای داخل کشور عکاسان به سمت عکاسی مستند گرایش می یافتند، اما عکاسی من تا اندازه ای با شکل و شمایل هنری تلفیق و ادامه پیدا کرد؛ زیرا شروع کار من با نقاشی بوده و با گرایش به سمت عکاسی همان حس و حال نقاشی و تجسمی را به دنیای عکاسی منتقل کردم.


تجربه ی زیسته و خیابان ولیعصر
آخرین نگاه شخصی با موضوع مجموعه ی "خیابان ولیعصر" با حضور مهدی وثوق نیا برگزار شد. این مجموعه شامل آثاری با محوریت خیابان ولیعصر است که توسط وثوق نیا شکل گرفته و آثار رابعه آرین فر، فرزانه پژوهش، ساجده عرفانی، امیر علیمی، پگاه فراحی شاندیز، مژده فخری، گلناز زیبنده‌خو، آیدا نخلبند و سروش نعیمی‌ذاکر را در برمی-گیرد.
وثوق نیا درباره ی شکل گیری این مجموعه گفت: هدف ما این بود تا عکاسی مستند را که به نگاه های اجتماعی محدود شده بود با دید جدیدی به تصویر بکشیم تا تجربه ی زیسته شده جوانان را در آثارشان نمایش دهیم، به همین دلیل به آن ها موضوعی ارائه نشد و تنها قرار براین بود که حس خود را نسبت به خیابان ولیعصر انعکاس دهند.
وثوق نیا همچنین نوعی حیرانی و مسخ شدگی را یکی از عوامل انتخاب آثار خواند و اظهار کرد: هنرمندان ما باید فکر کردن در عکاسی را یاد بگیرند که این مقداری پیچیده است و به تمرین نیاز دارد.
این هنرمند در ادامه از پیشرفت عکاسی مستند در سال های اخیر در کشور گفت و با اشاره به هزینه های سنگینی که عکاسان این حوزه متحمل می شوند بر ضرورت یک سازمان برای ساماندهی این هنرمندان تاکید کرد.

روابط عمومی پنجمین همایش ده روز با عکاسان ایران

برای مشاهده گزارش تصویری لطفا کلیک کنید.


واژه های کلیدی:  نگاه شخصی، مجید ملانوروزی، تجسمی، غزاله غضنفری، میلاد فولادی، مهدی وثوق نیا
تاریخ خبر: 1395/09/28