نشست مطالعات فرهنگی و عکاسی: فرهنگ ما بیش از گذشته تصویری شده است

نشست "مطالعات فرهنگی و عکاسی" با حضور شهاب الدین عادل، محمدرضا مریدی و مریم کهوند پنجشنبه 25 آذرماه در خانه ی هنرمندان ایران برگزار شد.

شهاب الدین عادل در ابتدای این نشست گفت: مطالعات فرهنگی رشته جدیدی نیست ولی مباحث آن در چند سال اخیر بیشتر مطرح شده است. مطالعات فرهنگی به تحلیل انتقادی درباره ی فرهنگ جوامع می پردازد. در کنار مطالعات فرهنگی واژه ی مطالعات منطقه ای هم به کار می رود. بنیان گذاران این مطالعات هم نظر نیستند، رویکردها متنوع است و بسیاری از امور را در برمی گیرد. 

سپس محمدرضا مریدی تاکید کرد: مطالعات فرهنگی به بازسازی واقعیت علاقه دارد، به عکس علاقه ندارد بلکه به بازتولید عکس توجه دارد. یکی دیگر از موضوعاتی که مطالعات فرهنگی به آن علاقه دارد مساله ی انفجار تصویر در پیرامون است. امروزه مواجهه با تصویر تصادفی است. مطالعات فرهنگی به آماتورها علاقه دارد. مردم با موبایل عکس می گیرند و آن چیزی که به اشتراک گذاشته می شود مورد مطالعه است. آماتورها تا قبل از این طرد می شدند ولی الان جای خود را بهبود می بخشند.
در ادامه مریم کهوند خاطرنشان کرد: زندگی مدرن روی پرده ها جاری است. فرهنگ ما بیش از گذشته تصویری شده و امروزه هجوم تصاویر زیاد شده است. آمیختگی تصاویر با زندگی امروز آمیختگی تصاویر با فرهنگ را سبب شده است. برای مطالعه ی تصویر باید فرهنگ را مطالعه کنیم. فرهنگ دیداری یکی از شاخه های مطالعات فرهنگی است یعنی اینکه به مبانی و مفاهیمی قائل است که مطالعات فرهنگی به آن اعتقاد دارد. به طورکلی فرهنگ دیداری برای اشاره به گستره و محتوا به کار برده می شود.

روابط عمومی پنجمین همایش ده روز با عکاسان ایران

برای مشاهده گزارش تصویری لطفا کلیک کنید. 


واژه های کلیدی:  شهاب الدین عادل، محمدرضا مریدی، مریم کهوند، پنجمین، ده ، روز، با عکاسان ایران، فرهنگی
تاریخ خبر: 1395/09/26