بخش نگاه شخصی ششمین روز همایش 10 روز با عکاسان با حضور سارا ساسانی، مریم کاظم زاده و علی قلمسیاه برگزار شد.
سارا ساسانی پیش از نمایش عکس هایش گفت: پس از دوران کار خبری به نمایش ایده ها فکر کردم.
ساسانی چند عکس رااز سلف پرتره های دختری که در شب عروسی اش به علت درگیری با بیماری سرطان موهایش را از دست داده بود، نمایش داد و پس از آن عکس هایی با عنوان"سبک زندگی زنان ایران"را به نمایش گذاشت.
ساسانی در ادامه آثاری را با عنوان" بسیار دیر دیده شده ایم" به نمایش گذاشت؛ مجموعه ای که در آن ها مشکلات و محدودیت های حوزه ورزش بانوان به چشم می خورد.
همچنین ساسانی وجود نظم بصری وسواس گونه در عکس هایش را عاملی برای ایجاد فرم های موجود در آن خواند و بعد مجموعه ی "رمز گشایی" را درباره ی مجسمه سازی نمایش داد.
ساسانی به لزوم نگاه انتقادی تاکید کرد و گفت: تلاش من بر این بود تا آن چیزی را که دور واطراف ما وجود دارد و کمتر دیده می شود به تصویر بکشم و عکاسی خبری موجب شد تا با فضاهایی که من را به آن جا کشانده بود، بسیاری از ایده هایم شکل بگیرد.
اشتیاق جوانان به عکس جنگ
در ادامه بخش نگاه شخصی، مریم کاظم زاده خاطره هایی از عکاسی در روزهای جنگ گفت و در ادامه عکس هایی از سرپل ذهاب، تصاویری از شهید نجمی در حال رساندن آب به افراد منطقه، بازگشت از خط مقدم و .... نمایش داده شد.
در بخش دیگر عکس هایی از انفجار یک موشک در منطقه ی سرپل ذهاب و کودکانی که جان باخته بودند نمایش داده شد. همچنین عکسی که به گفته کاظم زاده در آن 9 تضاد مانند مدرنیته، زن، مرد، پیر، جوان و ... با نظارت طبیعت اتفاق افتاده بود، به نمایش درآمد.
عکس های بیمارستان صحرایی که در آن ها کارکنان، مجروحان و شهدا به چشم می خوردند و تصاویری از سه شهر بانه، مریوان و مهاباد نمایش داده شد.
کاظم زاده در ادامه با اشاره به نمایشگاه عکس هایش در چهارمین همایش 10 روز با عکاسان در خانه هنرمندان گفت: فکر می کردم که نسل جدید سلیقه خودش را دارد و مشتاق نبودم که این عکس ها به نمایش درآیند، معتقد بودم برای دیده شدن این عکس ها دیر شده ولی از روز سوم دیدم که نگاه مردم به جنس عکس ها متفاوت است.
وی ادامه داد: می دانستم که این ها اسناد تاریخی کشور ما هستند اما اشتیاق جوانان و حضور عکاسان مرا به گذشته متصل کرد.
کاظم زاده در پایان یادآور شد: ایثار و از خودگذشتگی را که در جنگ بود هیچ جا ندیدم و تلاش من این بود تا علاوه بر ویرانی که درون مایه جنگ است، نرمش ها را نیز به تصویر بکشم.
آینده نگری هوشمند موجب شکل گیری عکاسی شده است
علی قلمسیاه؛ عکاس پیشکسوت در بخش سوم نگاه شخصی ششمین روز همایش گفت: عکاسی از یک درهم تنیدگی شگفت آوری که نشات گرفته از توان، فرهنگ و علم بشر است تشکیل شده و در واقع یک آینده نگری هوشمند موجب شکل گیری آن شده است.
قلمسیاه عکاسی را عنصری خواند که با حضور در زوایای گوناگون زندگی موجب شناسنامه شدن بشر شده و حتی در حوزه ی علم نیز تاثیرات اساسی بسیاری داشته است.
قلمسیاه علاوه عکاسی را ترکیبی از میزان شات (که اشراف ماهرانه در بکارگیری دوربین برای ورود به صحنه های مورد علاقه است) و میزانسن خواند.
این عکاس پیشکسوت در ادامه گفت: ما باید عکاسی را تعریف کنیم تا زیر اسم ژانرها و سبک های مختلف باقی نمانیم و خودمان پیشرو باشیم.
قلمسیاه در ادامه عکس هایش از کشمیر هند را نمایش داد و بعد با اشاره به ورودش به عکاسی ورزشی گفت: عکاسی ورزش را با دو نگاهی که در آن وجود دارد می توان تعریف کرد. اکشن اسپرت یکی از حوزه های ورزش است که همه ی ویژگی های آن تعریف شده است و در این حوزه عکس باید هم جذاب باشدو هم خبری بودن را برساند. در کنار این حوزه بخش دیگری که به خصیصه ی ورزشی می پردازد وجود دارد که در آن ورزش را جور دیگر می بینیم، به عنوان مثال، ترکیب انسان با زمین، خطوط زمین و .... را مد نظر قرار می دهیم؛ به این طریق می توان نگاه جامعه شناسی، داستان پردازی، مردم شناسی، آسیب شناسی و ....را در عکاسی ورزشی جای داد.
قلمسیاه با نمایش عکسی از مسابقات آفرود به نگاه انتقادی که در آسیب به طبیعت در این ورزش وجود دارد، اشاره کرد.
قلمسیاه با اشاره به انتزاع عکس هایی از طبیعت را نمایش داد و در بخش پایانی هم با نمایش مجموعه ی"قابلمه" بر شناخت مهارت ها در نورپردازی، متریال، چیدمان و عناصری چون فضا در عکاسی اشاره کرد.
پنجمین همایش ده روز با عکاسان ایران
برای مشاهده گزارش های تصویری لطفا کلیک کنید